تبلیغات
::فتو آرت - Photo Art - Professional Tutorials, Downloads and Images - آموزش ساخت بنر برفی فتوآرت توسط فلش::
آموزش ساخت بنر برفی فتوآرت توسط فلش

سلام.
چند نفر تا حالا راجع به این انیمیشن برفی که قبلا بالای وبلاگ به عنوان بنر قرار داده بودم سوال پرسیدن. این با فلش ساخته شده یعنی پلاگین یا همچین چیزایی توش به کار نرفته.
اگر کار با فلش رو بلد باشید متوجه میشید که چقدر هم ساده ساخته شده.

"آدرس فلش برف"


حالا هم من میخوام آموزش بدم که چطور اینو ساختم.
این آموزش برای افرادی نوشته شده که کار با نرم افزار فلش رو بلد هستن، پس اگه نمیتونید باهاش کار کنید اصلا بیخیال شید و فقط به برفها نیگا کنید.
البته خیلی خوشحال می شم اگه این کار کوچیک من انگیزه به وجود بیاره که برنامه فلش رو یاد بگیرید (من سیدی های آموزشی Eniac رو برای آموزش بهتون پیشنهاد می کنم البته آموزشش کاملا درست و درمون نیست ولی شیوه خوبی واسه آموزش داره)

(متن کامل آموزش در ادامه مطلب)

ساخت کل بنر، طولانی و نسبتا ساده هستش برای همین فقط ساخت برف رو آموزش میدم:
1. نرم افزار رو باز کنید و تو پرونده جدید رنگ زمینه رو خاکستری کنید تا برف توش گم نشه. سرعت رو هم به میزان دلخواه تنظیم کنید (سرعت انیمیشن من 30 fps بود)

2. یک graphic symbol جدید بسازید و اسمشو dotبذارید بعد دونه برف دلخواهتونو توش ترسیم کنید.

3. حالا باید سه تا animation symbol بسازید که شبیه هم باشن و فقط یه فرق جزئی داشته باشن (فرقشو در ادامه میگم) فقط توجه کنید:
- این انیمیشن ها باید سقوط برف رو نشون بدن، یعنی از یه نقطه ای شروع بشن و به سمت پایین سقوط کنن. (از سمبل dot که قبلا ساختید برای ساخت این سمبلهای جدید استفاده کنید.)
- توجه کنید که ارتفاع سقوط چقدره، ارتفاع هر سه سمبل باید تغریبا یکی باشه.
- توسط motion guide یه مسیر منحنی به سقوط برف بدید که طبیعی تر به نظر برسه.
- اگه میخواید سقوط برف طبیعی باشه، حتما تو قسمت propertiesتوسط گزینه Ease، شتاب حرکت رو تنظیم کنید (مقدار-60 مناسبه).
(تنظیمات پنجره Proprties مربوط به سقوط برف)


فرقی که این سه تا animation symbol حتما باید داشته باشن اینه که: (1) حتما تعداد فریمهاشون با هم متفاوت باشه (مثلا 60، 70 و 85 فریم میتونه مناسب باشه) (2) خطوط منحنی که به عنوان مسیر سقوط رسم میکنید تو این سه تا متفاوت باشه (مسیرهایی که من رسم کردم رو تو شکل ببینید.)


4. یک animation symbol جدید بسازید.
مهمترین قسمت کار، ساخت این سمبله. اگه توجه کنید انیمیشنی که من ساختم "دوره ای"هستش. یعنی یه حرکت چند بار تکرار میشه. حالا هنر کار اینجاست که این تکرارها رو طوری تنظیم کنیم که به نظر برسه یه حرکت مداومه.
تنها کاری که الان باید بکنید اینه که برفها رو به صورت پراکنده (از لحاظ زمانی و مکانی) روی صفحه بیارید.
ترفند مهمی که در این قسمت به کار میبرید این است که در سه یا چهار زمان مشخص، برفها رو چند تا چند تا روی صفحه بیارید.
(اگر از خوندون توضیحش زیاد متوجه کار نشدید این مراحلو یکی یکی دنبال کنید)
- نوع فریم های این انیمیشن باید None باشد. (نوع فریم تو قسمت properties مشخص میشه. همه فریم ها به صورت پیش فرض رو حالت None قرار دارن، پس چیزی رو تغییر ندید)
- تعداد کمی از سمبل ها سقوط برف (که قبلا ساختید) رو به صورت پراکنده روی صفحه (در فریم اول) بیارید.
- حدودا 20 یا 30 فریم جلو بروید و کلید F6 را فشار دهید تا یک فریم جدید ثبت شود.
- باز تعدادی سمبل (از سمبلهای انیمیشن که قبلا ساختید) رو به صفحه اضافه کنید.
- هر بار که تعداد بیشتری سمبل اضافه میکنید یه تغییر کوچیکی تو سمبل بدید، مثلا اون رو به صورت افقی برعکس کنید (از منوها: Modify>Transform>flip horizontal) یا یه مقداری اندازش رو کم و زیاد کنید.
- سه یا چهار بار این کار را انجام دهید. (یعنی 20 فریم جلو رفته و باز سمبل اضافه کنید)
در انتها، دستور Stop رو روی فریم آخر قرار بدید تا وقتی اجرا شد همونجا متوقف بشه.


5. تا اینجا سمبل برف شما ساخته شده. حالا کافیه که اون رو روی صفحه اصلی ببرید و تو قسمتهای مختلف ازش استفاده کنید.
این تمام اون کاری بود که من برای تهیه این انیمیشین انجام دادم.
امیدوارم استفاده ببرید.


لینک این مطلب نوشته شده به قلم محمدحسن آزادگان در دوشنبه 21 اسفند 1385 | موضوع: قلم آزاد... , نظرات ()